Auckland - Phaia - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu Auckland - Phaia - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu

Auckland - Phaia

15 November 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland Island

Vandaag staat de Kauri boom centraal. Deze boom bedekte oorspronkelijk grote delen van het Noorder eiland. De Kauri boom is de op een na omvangrijkste boom ter wereld. Hij groeit zeer langzaam maar gestaag. Na zo’n 2000 jaar heb je dan ook wat: ca. 50m hoog en 6 tot 8 meter in diameter. Er zijn restanten van Kauri bomen gevonden die nog enkele duizenden jaren ouder werden. Vanaf het eerste moment dat kolonisten voet aan wal zetten in Nieuw-Zeeland was het hout van deze boom een gewild product, in de eerste plaats om opgelopen averij op de schepen van de kolonisten te herstellen. De ontginning van de Kauri bossen is evenwel zover doorgeslagen dat thans een Kauri boom helaas alleen nog een bezienswaardigheid is en bescherming behoeft.
We bezoeken deze ochtend eerst het Kauri museum, op twee uur rijden vanaf Auckland naar het noorden. We maken kennis met Jo Wessel, een Nederlandse immigrant, die ruim 60 jaar geleden eerst naar Canada trok en 20 jaar later in Nieuw-Zeeland is neergestreken. Hij is gids bij het museum. Zijn Nederlands is zover weggezakt dat hij bij voorkeur zijn inleiding in het Engels houdt. Hij vertelt dat het Kauri hout bijzonder duurzaam is, met weinig knoesten, in zekere zin buigzaam en goed te bewerken. Kauri-hout heeft een groot scala van toepassingen: meubels, boten, gebruiksvoorwerpen, maar ook tandwielen etc. etc.. In het museum zie je de historie van de houtbewerking, de ontwikkeling van de zaagmachines e.d., aangevuld met allerlei aanschouwelijke voorbeelden van het dagelijks leven vanaf ca 1850. In dat opzicht heeft het duidelijk de functie van een cultuur-historisch museum. Een nevenproduct van de kauri boom is zijn hars, bij ons beter bekend als barnsteen. Er wordt o.a. vernis van gemaakt. In de kelder van het museum vinden talloze voorbeelden van bewerkt barnsteen, het duizelt voor de ogen met zoveel objecten compact tentoongesteld.
Dan volgt een stevige busreis van 1.5-2 uur richting een oerbos waar nog enkele zeer oude Kauri bomen staan. Er is wat verwarring over de aangegeven locatie, maar uiteindelijk komt het wel goed. Wat niet goed komt is een lunchgelegenheid. Het is zondag, niets dient zich aan. Wat aankopen in een plaatselijk winkeltje brengt de oplossing.
We bezoeken de grootste nog levende Kauri boom, een kolos met een omtrek van wel 17 meter en een hoogte van ruim 50 meter. Op de bijgaande foto kun je nog net onderin de aanwezige mensen als stipjes ontwaren. Verdere toelichting overbodig. We worden door een Maori gids begeleid. In een samenspel van woorden, zang en fluitmuziek brengt hij de overduidelijk boodschap van eerbied en ontzag voor de natuur over.
De dagtocht wordt besloten met een busrit van 2 uur door een prachtig landschap van heuvels, deels bedekt met bossen. We komen ook langs diverse wateren die direct in verbinding staan met de zee (dus met eb/vloed werking). Tegen zessen komen we aan in ons volgende verblijf in de plaats Phaia, helemaal aan de oostkust. Na de gezamenlijke maaltijd nog een lekker bakkie en dan zit een boeiende dag erop. De jetlag is nog een beetje aanwezig.

• 17 November 2015 - 00:36

Ada:

Prachtig dat museum. De enorme omtrek van de Kauri bomen.
    Door jullie verslag sta ik zelf weer bij die boom.
    En al dat barnsteen, veel meer dan in het Catharina paleis in Sint Petersburg.
    En daar zijn ze er reuze trots op.
    Geniet maar met volle teugen van de prachtige natuur daar.
    Groet van Ada