WELLINGTON - NELSON - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu WELLINGTON - NELSON - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu

WELLINGTON - NELSON

22 November 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland Island

Uitslapen is er vandaag alweer niet bij, om 6 uur op, om half 8 in de bus richting de veerpont naar het Zuidereiland. Als op een vliegveld wordt alle grote bagage ingecheckt. Om 9 uur varen we de baai van Wellington uit. Eenmaal op volle zee blijven we dicht aan de kust tot het moment van de echte oversteek. Daarna varen we nog geruime tijd (≥ 1 uur) tussen allerlei eilanden alvorens we uiteindelijk om ca. 12.30 u. aanmeren in Picton. We maken kennis met onze nieuwe chauffeur Lenart, een gezellige oudere baas uit het plaatsje Nelson.

Na een lunchpauze van een klein uurtje gaat het richting Nelson. We rijden door een gebied vol met wijngaarden. We maken een tussenstop in het plaatsje Blenheim voor een bezoek aan de tuin Uptonoaks. De eigenaren zijn hier 30 jaar geleden neergestreken, hebben het huis geheel verbouwd en een beetje uitgebreid, en hebben in stukjes hun geweldig mooie tuin opgebouwd. Opvallend is hoe mooi kaarsrecht alle hagen zijn gesnoeid; echt vakwerk wat door de heer des huizes wordt gedaan. De tuin is opgebouwd uit allerlei tuinkamers, steeds weer met een andere kleurstelling en een andere opbouw. De vrouw des huizes zwaait hierover de scepter. Ze is duidelijk perfectionistisch aangelegd. Ze hebben ook nog een groentetuin, bestaande uit 3 bakken van ca. 3 bij 4 meter. Een apart staande cottage gaat vanaf volgend jaar in de verhuur als logeeradres voor passanten. Het is een vreemde gewaarwording om hier allerlei planten te zien bloeien (b.v. begonia’s, canna’s, dahlia’s en siergembers), die wij kort voor ons vertrek hebben afgeknipt en met pot en al in de schuur op planken hebben gezet om daar te overwinteren.

Dan vervolgen we onze reis richting Nelson, ca 100 km naar het oosten. We laten de wijngaarden al snel achter ons en gaan een prachtig heuvelgebied in met veel dennenbossen. De wegen zijn soms wel heel erg bochtig. Onze chauffeur peert lekker door en gaat desondanks soms toch de vluchtstrook in om achterliggende auto’s voor te laten. Om 17.15 u. zijn we bij ons volgende hotel. Het is een heel modern hotel. De kamers zijn mooi en er is zelfs nog een zitje buiten. Dat komt goed uit, want de zon schijnt vandaag volop.

• 22 November 2015 - 13:05

Aad Hilhorst:

Ik heb zo juist je bericht over Wellington gelezen. Het lijkt me heel interessant om verre reizen te maken. Onze tijd om dat te doen is voorbij.
    Jullie zijn gelukkig nog fit en gezond. Met ma gaat het nog redelijk goed, wel langzaam achteruit. Ze eet vrij goed.
    Nog veel plezier op jullie prachtige reis..