Auckland - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu Auckland - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu

Auckland

14 November 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland Island

Allebei geslapen als een blok, dus we kunnen er weer tegenaan. Het is vandaag een vol programma. Omdat het tenslotte een ‘tuinenreis’ is, doen we vandaag meteen maar 3 tuinen. Voordat het zo ver is, bezoeken we echter eerst de Sky Tower, de hoogste toren (328 meter) van Nieuw-Zeeland (en tot voor kort ook van het zuidelijk halfrond). Met de lift zoeven we in no time naar het observatiedek. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de stad. Het is vandaag erg mooi weer met een hele blauwe lucht. Je kunt dus heel ver kijken. Door de vele bomen ziet de stad er erg groen uit. Wat ook opvalt is het grote aantal zeilboten dat overal ligt aangemeerd. Het schijnt dat 1 op de 3 inwoners van Auckland een zeilboot, of iets wat daarvoor doorgaat, bezit!

Dan rijden we naar de 1e tuin: Twin Lakes, een tuin, die gevormd is rond een 5 ha groot meer. We worden ontvangen door de beheerster, die een korte inleiding geeft over de geschiedenis van de tuin. Daarna maken we een wandeling rond het grote meer. Behalve mooie borders met bloeiende planten, zijn er ook veel dieren: o.a. vele soorten eenden, struisvogels en een hele collectie fazanten.

In de 2e tuin, Eden Gardens, krijgen we een heerlijke lunch met sandwiches en scones. Deze tuin is 5 ha groot en bevat diverse plantencollecties, waaronder vaste planten zoals camelia’s, bromelia’s en andere inheemse planten uit Nieuw-Zeeland. Er zijn ook veel watervallen en rotsformaties en door hoogteverschillen heb je prachtige doorkijkjes. Regelmatig is het geluid te horen van een blokfluit waarop iemand toonladders zit te spelen. Die ‘iemand’ blijkt een Tui te zijn. Deze vogel schijnt ook een kei te zijn in het imiteren van allerlei geluiden, met name 'ringtones'.

Tuin nr. 3 is Ayrlies, waar we ontvangen worden door 1 van de 3 tuinlieden. We krijgen hier een plattegrond en een summiere uitleg. De eigenaresse van deze grote tuin wilde dat er elke dag van het jaar iets in deze tuin zou bloeien. Nou dat is aardig gelukt : het is een prachtige tuin! Ook hier weer veel hoogteverschillen. Er zijn o.a. watervallen, veel kunstwerken en allerlei borders op kleur. We zien lentebloeiers als vergeet-mij-nietjes en akeleien, maar ook zomerbloeiers als canna’s en rozen. Erg mooi allemaal.

Terug in het hotel gaan we met de hele groep in een naburig café (onderaan de Sky Tower) aan de borrel. `vanaf het terras zie je regelmatig iemand met een enorme snelheid aan een touw vanaf de toren naar beneden komen zeilen om dan vlak boven de grond ineens heel sterk afgeremd worden. Eng hoor! Om een uur of 7 dineren we in het hotel (dat, gezien de maaltijd, duidelijk door Chinezen wordt gerund) en dan is het (alwéér) vroeg naar bed. Die jetlag moet eruit!!!

• 16 November 2015 - 21:11

Emmy:

Wat leuk van die duif! Zelf geen zin op naar beneden te zeilen?