OMARAMA - CHRISTCHURCH - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu OMARAMA - CHRISTCHURCH - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu

OMARAMA - CHRISTCHURCH

01 December 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland Island

Vandaag de slot-etappe van onze 3-weekse rondreis, naar Christchurch. We starten om 8.30 u. met prachtig zonnig weer. De busrit voert ons nog steeds door een bergachtig landschap. We krijgen spoedig zicht op het hoogste deel van het z.g. scheidingsgebergte dat de overgang markeert tussen de Pacific plate en de Antarctic plate. Met ruim 3700 meter is Mount Cook onbetwist het hoogste punt. Met de recent gevallen sneeuw hebben de bergen in de verte allemaal een witte aanblik. Bij Lake Pukaki hebben we onze eerste (foto)stop en wordt alles digitaal vastgelegd. Als er dan ook nog een klein koffietentje blijkt te zijn, is de start van de dag helemaal geweldig. De volgende stop is bij Lake Tekapo, met nog steeds een mooi uitzicht op het besneeuwde scheidingsgebergte (en wat minder zicht op Mount Cook). Er is daar ook een klein kerkje. Het volgende doel is Trevor Griffith Rose garden in het plaatsje Timaru. Het is even zoeken, maar dan hebben we ook wat. Veel bloeiende rozen, o.a. ‘Etoile de Hollande’, een theeroos uit 1919. In dit plaatsje gaan we ook lunchen.

Na de lunch gaat de busrit naar Ashburton, waar meneer Alan Trott zijn veelvuldig geprezen tuin ‘from scratch’ in 30 jaar heeft opgebouwd. Het bezoek begint met een korte bijeenkomst in een kapel waar Alan himself een kort exposé geeft. De kapel is 100 jaar oud en stond oorspronkelijk ergens in het plaatsje zelf. Toen er van de ongeveer 100 vaste kerkgangers nog maar 6 over waren, kon de familie Trott de kerk kopen. In twee helften werd deze kerk toen overgehuisd naar hun terrein. Dan gaan we naar de eerste dubbele border met vaste planten, ‘maar’ 110 meter lang, aan weerszijden omzoomd met ca. 3 m hoge hagen met regelmatig dwarsstukjes zodat de border ahw een serie tuinkamers oplevert. We zijn voor dit deel helaas een paar maanden te vroeg, de bloei moet meestal nog komen. Daarna gaan we door de parktuin van het ene hoogstandje naar het ander. Allerlei (zeer) grote bomen, waaronder veel acers, een bijzondere groen-blauw gekleurde vijver, bloeiende rhododendrons, prachtig cornussen, een rode tuin, te veel om op te noemen. Alles is even groot en mooi. Goede grond en eigenlijk het hele jaar groeizaam weer zorgen voor een groeitempo dat wel 5x hoger ligt dan bij ons. De rondleiding in redelijk tempo duurt maar liefst 1.5 uur. We gebruiken een half uur om op eigen koers de hoogstandjes nog eens na te lopen en op de gevoelige plaat vast te leggen. Tot slot kopen we het boek dat zijn tuin in woord en (prachtig) beeld beschrijft.

Dan volgt de busrit naar Christchurch. We logeren in het IBIS hotel nabij het centrum. ’s Avonds hebben we het gezamenlijke diner, waarbij onze reisleider Will in een toespraakje uitgebreid wordt bedankt voor zijn voortreffelijke leiding deze drie weken, onderstreept met een enveloppe met inhoud.