Bay of Islands - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu Bay of Islands - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu

Bay of Islands

16 November 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland Island

We worden wakker van de stromende regen. Dat belooft niet veel goeds voor ons programma vandaag: een boottocht in de Bay of islands en aan het eind een doorvaart door Hole in the Rock.

De noordelijke punt van Nieuw-Zeeland wordt omgeven door een groot aantal eilandjes en rocks. Het onderscheid tussen de twee is dat met begroeiing het een eiland heet en zonder begroeiing een rock. Bij de plaats van vertrek aangekomen horen we al gauw dat vanwege de sterke wind het programma beperkt moet worden tot het inter-island gedeelte. De doorvaart door de hole in the Rock zit er door de onstuimige zee niet in vandaag.

De boot heeft de uitgekiende vorm van een katamaran waardoor veel van de golfslag wordt uitgedempt en de meeste golfkracht onder de boot kan doorschieten. Desalniettemin gaat het tijdens de rit soms flink te keer, afhankelijk van de vaarrichting t.o.v. de golfslag. We varen langs diverse eilanden, sommige bewoond, andere onbewoond. Op één eiland gaan we aan wal voor een korte wandeling naar de overzijde. Op diverse eilanden worden schapen gehouden. Een enkel eiland is van vulkanische oorsprong, te zien aan het zwarte gesteente met nauwelijks begroeiing. We horen o.a ook van James Cook die hier in 1769 voor anker ging en in contact ging met de locale bevolking, de Maori. In de loop van de tijd zijn er heel wat oorlogen uitgevochten tussen de Engelsen en de Maori, met voor de Maori meestal een ongunstige uitslag. Uiteindelijk wordt een groot gedeelte van het grondgebied van de Maori door de Engelsen gekocht.

Na de eilandwandeling gaat het terugwaarts naar de haven van vertrek. We maken nog een tussenstop op Russell, waar men desgewenst later de middag kan overstappen op de reguliere veerboot naar het vasteland. Zodra we terug zijn op het oorspronkelijke vertrekpunt, gaan we gezamenlijk aan de lunch. De (qua ingrediënten) voortreffelijke vissoep is helaas wel erg zout uitgevallen. Dan volgt de lange busrit terug naar Auckland. Halverwege krijgt de plaatselijke bakery nog een boost in zijn dagomzet als 19 gasten binnenvallen om iets te drinken met wat erbij.

’s Avonds na het diner ontmoet Emile nog een oud-collega die al zo’n 5 jaar in Auckland woont en werkt; ‘even’ bijpraten over het werk en de laatste ontwikkelingen.

• 18 November 2015 - 00:25

Anja:

wat een boffers zijn jullie om dat allemaal mee te mogen maken, heel benieuwd naar de fotos, lijkt geweldig daar. Liefs anja

• 19 November 2015 - 22:49

Fons En Mieke:

Jongens, wat geweldig allemaal! Ik had wat moeite om jullie relaas te vinden en te openen, omdat Fons een paar dagen geleden Windows 10 op mijn laptop heeft geinstaleerd en daar werkte de internet- explorer niet helemaal goed op. Maar nu heb ik de eerste dagen van de reis kunnen volgen en ga daarmee door tot we a.s. maandag vertrekken naar Tenerife.
    We wensen jullie nog heel veel fantastische ervaringen toe in Nieuw Zeeland!

Fons en Mieke