GREYMOUTH - FRANZ-JOZEF GLACIER - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu GREYMOUTH - FRANZ-JOZEF GLACIER - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van emi-co - WaarBenJij.nu

GREYMOUTH - FRANZ-JOZEF GLACIER

25 November 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland Island

Een hele relaxte dag, om ca. 7.30 u. op. Greymouth is het centrum van de jade winning. Het is dé plaats om eventuele jade het voordeligst te kopen. Vandaar dat de hele groep eerst een uurtje de plaatselijke winkels afstruint. We komen al wandelende ook nog een jaden monumentje tegen dat onthuld is door de burgemeester, Tony Kokshoorn. We weten het natuurlijk niet zeker, maar de kans dat deze Tony een nazaat is van een geëmigreerde Nederlander is niet ondenkbeeldig.

Daarna op pad richting Hokitika- ca 1.5 uur, waar we nog een koffiestopje hebben. We rijden dicht langs de kust, het wolkendek hangt nogal laag, soms een flauw zonnetje vanuit het noorden, we zien helaas niet veel van het berglandschap landinwaarts. We rijden grotendeels langs een enkel spoorlijntje dat nog herinnert aan de kolenwinning van weleer. Het lijntje wordt tegenwoordig zo weinig gebruikt dat een enkele brug onderweg gedeeld wordt, we rijden dan over de in het wegdek ingebedde rails. De lunch hebben we ergens ‘en route’. Vlak erbij is een een zaakje met allerlei snuisterijen. De eigenaresse blijkt een Nederlandse, 45 jaar geleden naar NZ getrokken en getrouwd met een ‘Kiwi’. Ze spreekt haar moedertaal nog heel goed.

We koersen door, onder een zwaar wolkendek, soms met regen. We rijden vlakbij de Franz-Jozef glacier, zonder hem te zien. Alleen tijdens het avondeten even een kort doorzicht naar het achterliggende besneeuwde berglandschap. De naam Franz Jozef komt door de Oostenrijker Haast (NZ-uitspraak ‘Heest’) die als ontdekkingsreiziger het alpengebied van het Zuidereiland in kaart heeft gebracht. Een plaatsje is naar hem vernoemd. Hij heeft de glacier hier ontdekt en heeft hem naar de toen regerende keizer Franz-Jozef vernoemd.

Om 15.30 u. in het hotel. We hebben zodoende flink tijd om de achterstand in het uploaden van foto’s wat weg te werken. ’s Avonds in turbo-bediening van een heerlijk diner genoten. Daarna verder aan de foto’s, we komen een heel eind ☺ ☺.

• 25 November 2015 - 21:17

Emmy:

Hello, wat leuk die verslagen,en wat een mooie parken allemaal. Geniet op deze afstand met jullie mee,zeker met die mooie foto's. Nog fijne dagen,groetjes!